Interim document

Utilisé pour des documents qui seront mis à jour.

COVID-19 Symptom-based Screening Questionnaire

This questionnaire aims to screen workers before entering their workplace to exclude those who are symptomatic and who have not had contact with a known case of COVID-19 already followed by public health authorities.

The questionnaire is intended to be completed by employees themselves on their workplace (other than health care facilities) to ensure the rapid removal of workers potentially infected with COVID-19 and to prevent its transmission to others in the workplace.

Employees with positive answers in their questionnaires should call 1 877 644 4545 or 811 to receive instructions (alternatively, check www.quebec.ca for local phone numbers). When calling, the person should specify that he/she is a worker.

Cuestionario de síntomas COVID-19

El presente cuestionario tiene como objetivo hacer un filtro a los trabajadores antes de ingresar en su lugar de trabajo para identificar a los que presentan síntomas y que no hayan tenido contacto con algún caso que este ya bajo revisión por las autoridades de salud pública.

El cuestionario está destinado a ser contestado por empleados en su lugar de trabajo (que no sean centros de atención médica) para garantizar la retirada rápida de los trabajadores potencialmente infectados por la COVID-19 y prevenir su transmisión a otras personas de la empresa.

Un empleado identificado por medio de este cuestionario debe comunicarse con el 1 877 644 4545 (o el 8-1-1, servicio disponible en francés y en inglés) para obtener las instrucciones a seguir (también se puede consultar el www.quebec.ca para obtener los números de los teléfonos locales). Al momento de llamar, la persona debe especificar que es un.a trabajador.a.

Questionnaire des symptômes COVID-19

Ce questionnaire vise à faire le triage des travailleurs avant leur entrée dans le milieu de travail permettant d’exclure ceux qui présentent des symptômes et qui ne sont pas déjà pris en charge par la santé publique.

Il est destiné aux milieux de travail (autres que les milieux de soins, les milieux scolaires, les garderies et les camps de jour) afin d’assurer le retrait rapide des travailleurs à risque d’être atteints de la COVID-19 et pour prévenir la transmission aux personnes présentes dans l’entreprise.

Un employé avec un questionnaire positif doit contacter le 1 877 644-4545 ou le 811 pour les consignes à suivre (consulter le site quebec.ca pour les numéros de téléphone locaux). Lors de l’appel, la personne précise qu’elle est un travailleur.

Measures to Mitigate the Effects of the Pandemic on Food Insecurity

This document presents measures and means to mitigate the effects of the pandemic  on food insecurity.

Mesures de mitigation des effets de la pandémie sur l’insécurité alimentaire

Le présent document a été rédigé dans le contexte d’urgence sanitaire lié à la COVID-19. Réalisé dans un court laps de temps, il est basé sur l’analyse sommaire d’une recension non exhaustive des écrits scientifiques et de la littérature grise. Son contenu pourrait devoir être révisé selon l’évolution des connaissances liées à la pandémie actuelle ou pour approfondir certaines sections.

Recommendations Concerning the reduction of Psychosocial Risk Factors at work in the context of a Pandemic - COVID-19

Groupe de travail SAT-COVID-19

Psychosocial risk in the workplace are defined as factors related to work organization, management practices, working conditions and social relationships which increase the likelihood of adverse effects on the physical and psychological health of workers exposed (INSPQ, 2016). In the context of a pandemic that significantly affects the usual working conditions, many of these risks may be exacerbated. It is therefore recommended to: 1) Be attentive to the presence of these risk factors and then 2) implement as soon as possible preventive actions that can mitigate their impact on the psychological and physical health of workers (mental health problems, musculoskeletal disorders, cardiovascular diseases, work accidents).

Recommandations concernant la réduction des risques psychosociaux du travail en contexte de pandémie - COVID-19

Groupe de travail SAT-COVID-19

Les risques psychosociaux du travail sont définis comme des facteurs qui sont liés à l’organisation du travail, aux pratiques de gestion, aux conditions d’emploi et aux relations sociales et qui augmentent la probabilité d’engendrer des effets néfastes sur la santé physique et psychologique des personnes exposées. Dans le contexte d’une pandémie qui modifie considérablement les conditions de travail habituelles, plusieurs de ces risques peuvent être exacerbés. Il est donc recommandé : 1) d’être attentif à la présence de ces facteurs de risque pour ensuite 2) initier le plus tôt possible des actions préventives qui pourront en atténuer les impacts sur la santé psychologique et physique des travailleurs (troubles de santé mentale, troubles musculo-squelettiques, maladies cardio-vasculaires, accidents de travail).

COVID-19: Tackling Social Isolation and Loneliness Among Seniors in a Pandemic Context

This document is primarily intended for public health authorities and all stakeholders supporting interventions that address seniors. The content (findings and examples of actions) concern seniors who live at home (in a house, apartment, or collective housing including seniors’ residences) and are not necessarily appropriate for individuals living in residential facilities (CHSLDs, intermediary and family-type resources [RI-FTR]) even though some example actions can apply to these living environments.

COVID-19 : Lutter contre l’isolement social et la solitude des personnes aînées en contexte de pandémie

Ce document s’adresse principalement aux autorités de santé publique et à l’ensemble des partenaires soutenant des interventions auprès des personnes ainées. Les contenus (constats et exemples d’actions) concernent les personnes ainées vivant à domicile (maison, appartement, habitations collectives, dont les résidences pour ainés) et ne sont pas nécessairement adaptés aux personnes vivant en milieux d’hébergement (CHSLD, ressources intermédiaires ou de type familial [RI-RTF]) bien que certains exemples d’actions puissent s’appliquer à ces milieux de vie.

COVID-19: Adaptation of Public Health Recommendations for Extreme Heat in Accordance with Physical Distancing Recommendations

During periods of extreme heat, public health recommendations encourage the population to stay cool in air-conditioned places like shopping malls and libraries, or by frequenting a swimming pool. These recommendations must be adapted to the context of the COVID-19 pandemic and the physical distancing recommendations in effect for the 2020 summer period. The recommendations concerning heat will thus avoid contradicting those concerning COVID-19 and harming the health of individuals as a result.

These recommendations are based on the physical distancing instructions in effect and on the current scientific knowledge at the time of writing this notice to the Ministère de la Santé et des Services sociaux (MSSS), in May 2020. These recommendations will require review in the event of any change. It is also important to note that this document is not an exhaustive review of the scientific literature.

For issues related to air conditioning and ventilation in seniors’ residential and long-term care centres (CHSLDs) during heat waves, readers are invited to refer to the interim recommendations “Mesures de prévention et contrôle des infections pour l’utilisation des climatiseurs mobiles et des ventilateurs sur pied en milieux de soins dans un contexte de COVID-19 [in French only.]: https://www.inspq.qc.ca/publications/3011-climatiseurs-mobiles-ventilateurs-milieux-soin-covid19.